perjantai 1. maaliskuuta 2013

Hyvä Äiti ja Isä


TERO KOSKELA 30.10.2012 01:39
Suomessa jalkapallokausi on saatu päätökseen. Useat joukkeet hengähtävät vain hetken ennen kuin taas aloittavat harjoittelun. Tämä saattaa tuntua vanhemmista raskaalta, koska koko ajan pitää olla kuskaamassa lapsia harjoituksiin. Varsinkin talviaikaan tarvitaan paljon apua sillä pyöräily pakkasessa ei aina ole mahdollista. Teidän täytyy kuitenkin muistaa, että olette tärkeässä roolissa lastenne harrastuksiiin ja vaikuttamassa lastenne motivaatioon. Motivaatio on peruslähtökohta kaikelle tekemiselle, jopa myös meille aikuisille.  
Täällä kausi on hyvässä vauhdissa ja olen kiinnittänyt huomiota kentän laidalla oleviin lasten vanhempiin ja valmentajiin. Suomessa aika ajoin saa kuulla kaikenlaisia tarinoita vanhemmista ja jopa valmentajista kuinka he huutavat tuomareille tai vastutajan pelaajille törkeyksiä tai mikä pahinta ohjaavat pelaajia "joystickillä". Täälläkin Englannissakin varmasti painiskellaan samanlaisilla asioilla, mutta yleinen käytäntö on, että jokainen allekirjoittaa käyttäytymissäännöt. Tässä muutamia lainaus vanhempien säännöistä:
  • Vanhempien tulisi taputtaa samalla tavalla vastustajalle kuin omalle joukkueelle.
  • Vanhemmat eivät koskaan saa ohjata pelaajaa kesken pelin.
  • Vanhempien tulisi kannustaa kaikkia pelaajia.
  • Vanhemmat eivät saa kyseenalaistaa erotuomarin päätöksiä.
  • Vanhempien tulisi ymmärtää, että heidän asenteellaan ja käyttäytymisellään on merkittävä vaikutus miten lapsi kohtelee omia pelaajia, vastustajan pelaajia, valmentajia, katsojia ym. 
Jokaiselle varmaankin tuttuja sääntöjä. Olin jokin aikaa sitten U12 joukkueen vanhempien illassa ja lainaan sieltä yhtä kohtaa, joka on hyvä muistaa kun pelikausi taas käynnistyy. 
Hyvä Äiti ja Isä,
Anna minulle aikaa ja mahdollisuus tehdä omat päätökseni kentällä ja kentän ulkopuolella. Minun täytyy saada oppia seurauksista mitä teen oikein tai väärin. 
Älä yritä kertoa tai huutaa minulle, kun teen asiat väärin. Anna minulle mahdollisuus pelata rentoutuneesti - Tarvitsen virheitä, jotta voin oppia niistä. 
Pelin jälkeen älä tarjoa jatkuvasti neuvojasi - Anna minulle mahdollisuus rentoutua.
Jos tulen sinun luokse ongelman kanssa, Kuuntele minua. Tarvitsen joskus aikuisen jolle puhua - Se auttaa minua oppimaan.
Muista, olen vasta lapsi en pieni aikuinen -  En ymmärrä tai näe asioita samalla tavalla kuin sinä. 
Älä kysy voitinko vai hävisinkö - Kysy miten pelasin ja mitä tein hyvin. 
Nauti tulevasta kaudesta - Yritän aina parhaani

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti